Yiy Zhang

_Bio

Yiy (Xiaoyue) Zhang (ur. 1990, Shaanxi, Chiny) – ukończyła Central Academy of Fine Arts  w Pekinie z tytułem licencjata (2013), a następnie studiowała w Ecole nationale supérieure des beaux-arts de Paris (Francja), Akademie der Bildenden Künste Munich (Niemcy) oraz ukończyła Kunstakadmie w Düsseldorfie (Niemcy) z tytułem magistra w pracowni prof. Gregora Schneidera w 2019 roku. Obecnie mieszka i pracuje w Berlinie. Prace Yiy Zhang ukazują głęboki humanistyczny niepokój, spokojny i dostojny gest, a także refleksje na temat obecnej epoki i historii. Do jej ostatnich projektów należą: „ID SUPERMARKET” (2020, k21 Museum, Düsseldorf, Niemcy), „Dhaka Live Art Biennale” (2019, Dhaka, Bangladesz), „Ithaka” (2018, Montepulciano, Italia), „The shell” (2018, Bilpin, Australia), „Kultur Nacht” (2018, Monchengladbach, Niemcy).

Statement

Yiy Zhang definiuje siebie jako osobę działającą artystycznie, ale niekoniecznie jako Artystkę. Z tej postawy wyrasta jej specyficzne transmedialne podejście, którego artystyczne wytwory utrudniają widzowi przypisanie jej prac do jednoznacznie zdefiniowanego gatunku. Niemniej jednak, można w nich dostrzec konsekwentną realizację jej koncepcji, potęgowaną przez silną świadomość estetyczną, co sprawia, że prace Zhang są autentyczne i jednocześnie wizualnie warte przeżycia.

_Opis projektu

Bez tytułu

instalacja dźwiękowa
2020–2021

Zajmuję się instalacjami artystycznymi, które odzwierciedlają życie społeczne i funkcjonowanie człowieka, jak również przekształcaniem elementów takich jak woda, ogień, rośliny, powietrze, dźwięk itp., w taki sposób, aby nadać określone znaczenie otaczającej przestrzeni.

2020 to bardzo niezwykły rok.

Pewnego dnia, widząc przerażające sceny ze szpitalnych oddziałów ratunkowych i rosnące wykresy zgonów, wyolbrzymiony dźwięk oddechu w respiratorze na chwilę sprowadził na mnie spokój. Zadałam sobie pytanie: czy nie jest to pieśń o walce ludzkości z losem? Podobno gdy ludzie są na skraju śmierci, wydaje im się, że idą przez długi tunel, spoglądając w przeszłość i słysząc echo oddechu. W pracy „Bez tytułu” wykorzystuję nagranie oddechu pacjentów pod respiratorem odtwarzane z głośników umieszczonych w długim i wąskim korytarzu. Nie wiem, gdzie kończy się tunel, czy jest tam miłość i pokój.

_OPIS REALIZACJI BADAŃ / DOKUMENTACJA PROCESU

_DOTYCHCZASOWE REALIZACJE